štvrtok 1. decembra 2016

Skúsenosť je budúcnosťou minulosti




Ako vyzerá dnes vnímanie mladého človeka, ktorý počúva a zaznamenáva informácie od druhej osoby, ktorá má nad 40 rokov? Koľko takých situácii ste mali možnosť sa zúčastniť? Ako vníma napr. 40 ročný človek dnešnú dospievajúcu mládež a vysokoškolákov? Naozaj si myslí, že sa nám nechce pracovať, sme neskúsení, často nevychovaní a drzí?


Volám sa Roman Rác, mám 22 rokov, študujem na Fakulte Managementu Univerzity Komenského, pracujem ako konzultant a tréner v spoločnosti Growision a rád by som sa vyjadril k téme, ktorá sa týka aj mňa, keďže sa radím do generácie dnešných „mladých“.



Vzhľadom na moje vlastné poznatky a reakcie mnohých ľudí v mojom okolí, či už rovesníkov, alebo skúsenejších ľudí v najproduktívnejšom veku (28-36 rokov) a tých, ktorí so sebou nesú mnoho skúseností, čiže ľudí nad 40 rokov, chcem upozorniť na jeden dôležitý fakt a problém súčasnosti. Žijeme totiž v krajine, ktorá je poznačená socialistickým režimom. To zabrzdilo náš vývoj oproti západným krajinám, preto sa nás nasledujúce riadky týkajú o niečo viac ako ostatných, ale všeobecne ide nielen o náš, ale celosvetový problém. Týka sa najmä vzdelávania, životného štýlu a prístupu k práci. Navyše na Slovensku sa podľa môjho názoru dôsledky spôsobené „minulým“ režimom najviac prejavujú v podnikateľskej sfére. Ľudia, ktorí si socialistický režim zažili, vnímajú dianie v dnešnej dobe odlišným spôsobom ako my, dnešná mládež a ľudia, ktorí sa do tejto doby narodili. Do doby keď už takmer nič nie je statické. Informačná éra, kde sa všetko dynamicky mení, každý ma prístup k všemožným informáciám len z mobilného telefónu a to, čo platilo dnes, zajtra nemusí. Kľúčom k úspechu je kombinácia skúsenosti starších kolegov s pridanou hodnotou mladých, ktorí sa vedia prirodzene pohybovať v dnešnom dynamickom prostredí, aplikujú nové trendy a rýchlejšie sa adaptujú na zmeny. Medzi ľuďmi narodenými po roku 1994 a ľuďmi, ktorý majú dnes 40 a viac rokov je vo vnímaní sveta okolo seba zásadný rozdiel, často nazývaný „generation gap“. Vzniká tým, že ľudia narodení v inom čase sú zasiahnutí  vývojom spoločnosti a technológii, čo je logické. Odborníci rozdelili ľudí narodených od roku 1966 do roku 2012 do troch rôznych generácii. Generácia X, ktorá zahŕňa ľudí nad 40 rokov, generácia Y, ktorá zahŕňa ľudí narodených v rozmedzí rokov 1977 – 1994 a generácia Z (inak nazývaná aj Millenials podľa Williama Straussa a Neila Howeho), ktorá zahŕňa zvyšok, čiže ľudí narodených od roku 1995 – 2012. Existujú aj odlišné interpretácie, ale osobne považujem túto za najvýstižnejšiu. Viac sa o demografickom rozdelení generácii dočítate kdekoľvek na internete, preto sa tomu nebudem venovať hlbšie, ale prejdem k pointe.



Tá spočíva v názve tohto článku a týka sa všetkých troch generácii. Začnem od tých najmladších, čiže od seba (aj keď som sa narodil na prelome generácii Y a Z v roku 1993). Všeobecne často vnímame ľudí nad 40 rokov ako tých, ktorí nám nerozumejú a vzhľadom na dynamický vývoj nám nemajú čo odovzdať. Odvolávam sa na reakcie mojich viacerých rovesníkov, či už priateľov, spolužiakov alebo kolegov na rôznych projektoch. Samozrejme, ľudia z generácie Z, ktorí takto pristupujú k ľuďom z generácie X, robia veľkú chybu. Ak by totiž mali záujem vypočuť si a nechať si od poradiť, resp. prevziať skúsenosti od generácie X, tak by napríklad neexistovala nevedomosť o histórii nielen čo sa týka dejín, ale aj vied ako manažment, fyzika, ekonómia a mnohé ďalšie. Príkladom sú výsledky posledných volieb v našej krajine, ktoré radšej nejdem bližšie komentovať, ale aj mnohé známe komentáre o tom, že dnešná mládež je neskúsená a lenivá. 

Dnes, keď je svet plný zavádzajúcich informácii, je najlepšia cesta pýtať sa ľudí, ktorí zažili to čo my nie a priamy dopad negatívnych udalostí minulosti. Okrem toho nám vedia odovzdať ich skúsenosti z praxe, upozorniť nás na chyby, ktoré urobili a navrhnúť nám postupy a riešenia, ktoré majú odskúšané a osvedčili sa. Neznamená to, že musíme urobiť všetko tak ako nám bolo povedané. To by bola hlúposť, je pravdou, že žijeme v dynamickom prostredí. Ale množstvo skúseností, ktoré sme my nezažili, nám pomôže lepšie sa adaptovať a uľahčí nám život v rôznych oblastiach. Takisto budeme môcť vedome porovnať, čo bolo v minulosti dobré a čo nie, čo môžeme využiť a čo chceme, musíme a dokážeme zmeniť. Vhodným príkladom je manažment, kde boli v minulosti zaužívané v mnohých oboroch direktívne spôsoby vedenia, o ktorých dnes vieme povedať, že neboli správne. Vypočuť si od človeka, ktorý to zažil na vlastnej koži, jeho pocity, pohľad na vec a na výsledky, ktoré boli dosahované, je ideálna cesta ako si byť istý, že tento prístup nie je vhodnou cestou práce s ľuďmi.
Druhou v poradí, je generácia Y, pred ktorou stojí ťažká úloha. Okrem toho, že sa podieľa na tvorbe dnešného sveta, pretože väčšina ľudí z nej sa narodila do začiatkov informačnej doby a vývoja nových technológii, má aj inú veľmi dôležitú úlohu. Vyplniť „generation gap“ efektívne a spojiť svety dvoch generácii, ktoré sú vo vnímaní sveta tak odlišné, že komunikácia medzi nimi viazne vo viacerých témach. V tejto generácii sú ľudia, ktorí vlastnia rôzne úspešne spoločnosti a snažia sa implementovať trendy s ohľadom na skúsenosti z minulosti. Medzi nimi napríklad Mark Zuckeberg (Facebook) a u nás Michal Truban (Websupport) alebo Michal Meško (Martinus). Výraznú úlohu majú ľudia narodení na konci generácie Y, v rokoch 1990-1993, pretože sú radení do generácie, ktorá spája, ale súčasne najlepšie rozumejú a približujú sa najmladšej generácii Z.



A nakoniec generácia X, ktorá má stále svoju úlohu a jej prístup k nám mladým je veľmi dôležitý. Skúsenejší si musia uvedomiť, že aj táto doba nie je jednoduchá. Prispôsobovať sa dynamickému prostrediu nie je jednoduché, štát v dnešnom svete si už nedáva za povinnosť prideliť každému prácu a podľa možností bývanie. Mladí ľudia dnes riešia veľké kvantum problémov a otázok. Chcú mať nespočetne veľa možností, niektorí chcú až príliš a iní môžu byť skutočne leniví a „rozmaznaní“ dnešnou dobou. Bez ohľadu na tieto odlišnosti, všetci potrebujú pomoc. Potrebujú poradiť, často usmerniť a získať skúsenosti, ktoré im život uľahčia. Na druhej strane je pre nich dôležité mať priestor na vyjadrenie a diskusiu o tom, čo je v dnešnom svete vhodné a čo nie. Pomôže im vedomosť o tom, aké chyby sa v minulosti stali, aké následky to malo a zabráni to ich opakovaniu. Ak niekto trvá na postupe, o ktorom vie, že je správny, nech nevyvíja tlak aby bol použitý, ale vytvorí priestor a motiváciu na jeho otestovanie, prípadne vylepšenie.



Správna komunikácia a pozitívny prístup sú základnými kameňmi. V konečnom dôsledku je to na nás mladých, aby sme si uvedomili potrebu získať tieto skúsenosti od ľudí, ktorí ich majú. Pýtať sa, mať chuť a záujem vziať všetko do svojich rúk. Úspešní ľudia často rozprávajú o svojich zážitkoch a skúsenostiach a nám to môže iba pomôcť. Vhodný mentor, kouč alebo učiteľ nám môžu veľa odovzdať.

Tvorme svet, v ktorom skúsenosť, ktorá nám bude odovzdaná, je želanou budúcnosťou ľudí z minulosti.

Roman Rác

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára